O zdravém obouvání
Lidská noha je po srdci nejvíce zatěžovaným tělesným orgánem. Zároveň je všaktaké nejvíce zanedbávanou částí těla. Zatímco propagaci péče o ostatní částitěla je poskytnuto hodně prostoru, zdraví nohou je věnována jen minimálníosvěta.
V důsledku toho jsou naše nohy často „napěchovány“ do tvarově i materiálověnevhodné obuvi, a dokud se samy neozvou bolestí, ani si na ně nevzpomeneme.Lékaři pak tráví hodně času napravováním škod, jimž se dalo snadno předejítvýběrem správné obuvi.
Nejdůležitějším úkolem obuvi je ochránit nohu před nepříznivými vlivyvnějšího prostředí a podporovat její základní fyziologické funkce, jako jsoustání, chůze a běh. Obuv může rovněž zajistit částečnou eliminaci vrozených nebozískaných vad nohou, nebo se naopak podílet na jejich vzniku. Obuv můženapomáhat, ale i omezovat fyziologické funkce nohou.
K dobrým návykům správného obouvání patří rovněž správné užívání obuvi podleúčelovosti. Pro celodenní nošení nejsou vhodné různé typy gumotextilní obuvi(tenisky, cvičky, kecky, jarmilky), které jsou určeny zejména pro sport avenkovní hry. Pro zcela malé děti se nedoporučuje nosit tenisky a textilní obuvs pryžovou podešví, neboť díky dobré adhezi podešve k podložce sklouzává nohadítěte v obuvi dopředu (známé díry ve špici), což vede spolu s teplem, jež se vobuvi tvoří, k poškození kůže a prstů. Zatímco teplo v usňové obuvi se zvýší asio 10 %, u textilní obuvi s pryžovou podešví je to cca o 25 %.
Pečujte o své nohy celý život
S péčí o nohu je nutno začít hned po narození dítěte. Již úzké a těsnépunčošky nebo punčochové kalhoty omezí pohyb dětských nohou a mohou způsobitdeformity. Dítě musí začít chodit samo a nezačne dříve, dokud k tomu jehokostra, vazy a svalstvo nejsou dovyvinuty.
Údaje lékařských statistik jsou varující: 99 % dětí se rodí se zcela zdravýmanohama a 67 % dospělých má vadu nohou. Třetina prvňáčků nastupuje do školy srůznými vadami nohou v důsledku nošení špatné obuvi. Mnoho rodičů patrně přivýběru vhodné obuvi tápe, my vám však poskytneme rady jak na to.
Jak poznáme, že je obuv zdravotní?
- obuv poskytuje v přední části dostatek místa pro prsty
- zpravidla bývávyrobena z přírodních materiálů, které se přizpůsobí anatomickému tvarunohy
- vnitřní nášlapná část boty je vybavena stélkou nebo vkládací vložkou zesavého materiálu, jako je například podšívková useň nebo textil
- stélka býváčasto tvarována proti vzniku příčně nebo podélně ploché nohy a borceníklenby
- obuv je většinou odměkčená, s měkkým došlapem
- bota jelehká
- výška podpatku nepřesahuje 6 cm
Správné určení velikostibot
Určení správné velikosti obuvi je jedním z hlavních faktorů, kterými můžemepředejít často i trvalému poškození nohou. Dospělý už si většinou dokáže vhodnouobuv vybrat sám, ale co se týče našich nejmenších, je situace obtížnější. Maléděti často nedokážou sami určit, zda je bota tlačí, nebo jim z nohy padá.
Naštěstí již dnes existují pro zjištění optimální velikosti obuvi různáměřidla, která změří nejen nohu, ale i vnitřní prostor obuvi. Po změřenískutečné velikosti nohy se automaticky připočítává 12 mm, tzv. nadměrek, avýsledná velikost pak přímo odpovídá potřebné velikosti boty. Tato hodnota senazývá vnitřní délka obuvi. V ideálním případě je nejlepší změřit měřidlemnejdříve nohu, potom zkoušenou botu, a pokud jsou obě naměřené hodnoty shodné,je obuv vhodná.
Chození v kvalitní obuvi zlepšuje nejen kvalitu života, ale také prospívázdraví.
Nezapomeňte, že...
- Nové boty je nejvhodnější zkoušet až ve druhé polovině dne, protože naše nohymohou nabrat až o 5 % více na svém objemu, 3 mm do délky a zhruba 1 cm do šířkyv době od rána do večera.
- Boty je potřeba zkoušet vestoje, kdy celá váha tělaspočívá na chodidlech. Rozdíl oproti zkoušení vsedě může být až 6 mm.
- Navýběru kvalitní zdravotní obuvi není radno šetřit. Kvalitní obuv nám může pomocizabránit nepříjemným bolestem v zádech i poškození a deformaci chodidel.
- Dnesse již dá vybírat ze široké nabídky výrobců zdravotní obuvi nabízejících mnohotypů obuvi pro děti i pro dospělé, která sleduje módní trendy. Kvalitní obuv taklze vybrat pro každou příležitost.